En medelålders kvinna och man som bär ZEISS Progressive Light 2-glas.
ZEISS för optiker

ZEISS Light 2-glas

Den lätta vägen till progressiva glas – för dina kunder och din verksamhet.

ZEISS Light 2-glasen är designade för dina kunder över 45 år så, att de enkelt kan gå över till progressiva glas för en smidig återställning av deras seende på nära och långt avstånd. Det behövs bara ett par glasögon och det kostar inte speciellt mycket. Låt dina kunder upptäcka världen – i sin helhet.

  • Naturligt seende på alla avstånd – såväl nära som långt
  • Snabb anpassning
  • Lätta och tunna för en bekväm användning, i alla situationer

Användning av mobilt internet har blivit en vanlig del av våra liv.

  • 96 %

    av den norska befolkningen besökte nätbanksidor år 2022.3

  • 5 miljarder

    unika användare i den globala mobila befolkningen år 2022.4

  • 3,76 miljoner

    tillgängliga appar för Android år 2023.5

Varje dag utsätts våra ögon för olika utmaningar.

Användningen av smartphones har ändrat människors livsstil. Allt fler spenderar mer tid med digitala enheter och aktiviteter som är nära ögonen. Denna trend är genomgående för alla åldersgrupper.1

  • Användningen av digitala enheter och den närvaro de har i användarnas liv har en stor påverkan på deras läsbeteende.
  • Läsavståndet har t.ex. ändrats från 40 cm för tryckt media (böcker, tidningar) till 30–35 cm för digitala enheter (smartphones, surfplattor).6

Bevisad kundnöjdhet med ZEISS Light 2-glas.

  • 96 %

    användare uppger att de upplever naturligt seende.7

  • 68 %

    av användarna anpassade sig på ett par timmar.7

  • 92 %

    av användarna uppgav att de var nöjda med vad de fick för pengarna med ZEISS°Light°2-glasögonglas.7

Innovationen bakom ZEISS EasyFocus-tekniken. Integrerade i alla ZEISS Light 2-glas.

Vår unika ZEISS EasyFocus-teknik beaktar ögats lutning, styrkeprofilen och det binokulära seendet (hos en användare av progressiva glasögon) för att optimera glaset för mindre suddighet i periferin.​ Det är också baserat på ZEISS kunskap inom optik och om systemet glas-öga, åldersrelaterade synbehov hos förstagångs- och hos erfarna användare av progressiva glas och optimering av glasutseende.

  • Ikon som visar en cirkel med tre pilar som symboliserar smart dynamisk optik.
    Optisk power-profil

    Den optimerade styrkeprofilen tar exakt hänsyn till ögats vertikala rörelser (ögats lutning) från långt till nära avstånd, målinriktat på enkel fokus, jämn övergång och bekväm åtkomst till den breda läszonen.

  • Symbol som visar ett öga och en pil och en pil som pekar uppåt, vilket symboliserar åldersintelligens.
    Synkronisering mellan vänster och höger öra

    Den binokulära optimeringen för seende på nära och långt avstånd säkerställer att de optiska bilderna synkroniseras mellan vänster och höger öga.

  • Symbol visar tre pilar bredvid varandra som symboliserar tydlig och tunn optik.
    Medelmjuk design

    Optimerade gränser med en medelmjuk design, vilket innebär att det har en ett medelstort fält med tydligt seende men visar en jämn ökning av suddighet i periferiområdena.

ZEISS progressiva glas – bättre än standard.

ZEISS Light 2-glas kombinerar fördelarna med en hård och mjuk design på progressiva glas. Denna medelmjuka designen gör vägen till progressiva glas enkel.

  • Avståndszoner är breda och tydliga
  • Mycket liten förvrängning i periferin
  • Förstorade närzoner
  • Exakt formade efter användarens behov.

Se skillnaderna mellan ZEISS Progressive-glasen jämfört med progressiva standardglas i vår video.

En bild på en båge som visar zonerna i ett av glasen.

Lär känna ZEISS SmartLife glasögonglas.

Ta del av vår flaggskeppsportfölj med ZEISS SmartLife-glas för att erbjuda högkvalitativa lösningar till dina kunder med en utmärkt synupplevelse: bekvämt seende för upptagna ögon.

Kontakta oss

Schemalägg ett möte

Formulär laddas...

Informationen som anges i kontaktformuläret kommer att användas för att besvara din förfrågan till Carl Zeiss Vision Care per e-post eller telefon. Klicka här för att läsa vår policy om dataskydd.

Bli en ZEISS-partner

Formulär laddas...

Informationen som anges i kontaktformuläret kommer att användas för att besvara din förfrågan till Carl Zeiss Vision Care per e-post eller telefon. Klicka här för att läsa vår policy om dataskydd.


  • 1

    Dataanalys MyVision Profiles från 2021 till 2019 N= 300k användare av Technology and Innovation, Carl Zeiss Vision International GmbH, DE 2021

  • 2

    World Economic Forum: Det finns 1,8 miljarder millenials på jorden. Det är här de bor. Publicerad augusti 2021.

  • 3

    Statista, Online banking penetration in European markets 2022. Publicerad av Statista Research Department, 29 augusti, 2023.

  • 4

    Statista, Mobile internet usage worldwide - Statistics & Facts. Publicerad av L. Ceci, 14 september, 2023.

  • 5

    Statista, Number of apps available in leading app stores 2023. Publicerad av by L. Lohmeier, 26 september, 2023.

  • 6

    Bababekova Y, Rosenfield M, Hue J et al. Font size and viewing distance of handheld smart phones. Optom Vis Sci2011; 88: 795–797.

  • 7

    Undersökning bland personer som köpt ZEISS Light 2-glas i Indien (N=195, digitala och progressiva glas), 2023, Carl Zeiss Vision International GmbH, DE (opublicerad, tillgängliga uppgifter).