Glasögon för piloter – perfekt syn även ovan molnen
Både yrkespiloter och amatörflygare måste kunna se tydligt med sina glasögon även vid extrema ljus- och väderförhållanden.
Glasögon för piloter har ett krävande jobb: de måste i större utsträckning än för något annat användningsområde kunna optimera användarens syn perfekt och kompensera för extrema synförhållanden. För seglare, amatörflygare, glidflygare, skärmflygare och för professionell luftfartspersonal: SE BÄTTRE med perfekta glasögon för piloter.
Piloter behöver glasögon som alltid garanterar ett bra seende både på långt avstånd och på nära håll. Det är ingen enkel uppgift eftersom syn- och ljusförhållandena är extrema ovanför molnen och kan förändras helt på ett ögonblick. Piloter måste kunna se föremål som torn och lufttrafik korrekt och samtidigt kunna läsa av instrumenten i cockpit tydligt. Dessutom måste färguppfattningen vara exakt för att de ska kunna förstå signaler tydligt och korrekt.
De perfekta glasögonen för piloter: färgade glas med ZEISS Skylet®
Med Skylet® solskyddsglas har ZEISS utvecklat en speciell teknik för dessa precisa krav som garanterar perfekt seende på alla höjder och vid alla ljusförhållanden, både för amatörflygare och för yrkespiloter. Skylet® solskyddsglas har 100 % UV-skydd, minskar bländningen och förbättrar kontrastseendet vid extrema ljusförhållanden. Det är inte bara bekvämt utan bidrar också enormt till en ökad säkerhet.
En lösning som lämpar sig särskilt väl för piloter är varianten ”fun” av Skylet® solskyddsglas: Skylet® fun med 70 % ljusreducering – det ljusaste slipade Skylet®-glaset i en attraktiv rödbrun nyans. De får ut maximalt möjlig färgkontrast ur glaset i situationer med medelstarkt ljus – perfekt alltså vid lite disig sikt.
För dem som föredrar lite mörkare nyanser rekommenderar vi varianten ZEISS Skylet ”road” med 80 % toningsgrad i en vacker brun nyans – perfekt för en typisk sommardag i Mellaneuropa. Piloter bör dock inte använda glasögon som är mörkare än så här: för att undvika att förmågan att urskilja färger reduceras allt för mycket rekommenderar tyska luftfartsmyndigheten att man inte använder glas med mer än 85 % ljusreducering.
Viktigt: varför piloter bör undvika polariserande filter i glasögonen
Glasögon eller slipade glasögonglas med polariserande filter lämpar sig inte för de flesta piloter. Sådana filter skyddar normalt mot bländning, men piloter bör alltid undvika dem eftersom skärmarna i en cockpit i många fall har en speciell struktur som i kombination med effekten av polariserande glas snabbt kan försämra pilotens seende och i vissa fall förhindra att de uppfattar vissa signaler. Vid vissa väderförhållanden kan en del flygplan vara svåra att se, eller så ser man dem bara genom solens reflexer på flygplanets hölje. Om dessa reflexer blockeras av ett ytterligare polariserande filter i glasögonen kan det hända att piloten inte ser det andra flygplanet, vilket självklart innebär en stor risk … Beroende på pilotens huvudposition kan det också vara omöjligt att läsa av LCD-skärmar (instrument, navigationssystem och liknande) genom denna typ av glas, eller så uppfattar men dem bara som svarta ytor.
Perfekt för piloter: ZEISS gradalfärgade glas
När piloter väljer solglasögon bör de alltid leta efter neutrala glasfärger (din ZEISS-optiker berättar gärna mer om de olika alternativ som finns). ZEISS Skylet® solskyddsglas är speciellt utvecklade för användningar som kräver bra kontrastseende och högre UV- och bländskydd. Ett ”bra” kontrastseende betyder här att kunna skilja bättre mellan färger, så att en grön äng långt bort syns tydligt och alltid uppfattas som grön. Det gör också att piloterna kan ”läsa av” väderförhållanden bättre, framför allt molnförändringar. På så sätt undviks att pilotens förmåga att uppfatta färger förhindras så att han eller hon kan läsa av alla instrument perfekt och tillförlitligt – precis som med ZEISS® Skylet-varianterna ”fun” och ”road”.
Många färgade solglasögon eller glasögon med slipade glas, som framför allt filtrerar bort andelen blått ljus ur ljusspektrat, försämrar denna färguppfattning. Därför avråder myndigheter som t.ex. tyska luftfartsmyndigheten med eftertryck från användning av sådana glas. Om man ändå vill ha lite färg erbjuder ZEISS gradalfärgade glas en säker variant speciellt lämplig att användas vid flygning. Den övre delen av glaset kan till exempel vara mörkbrunt tonad medan den nedre delen är ljusare, vilket gör det lättare att läsa av instrumenten i cockpit. Glasögonglas med optimal ljusreducering, neutrala nyanser och 100 % UV-skydd uppfyller de strikta kraven som myndigheter och pilotförbund har ställt upp för yrkespiloter.
Förresten: piloter bör undvika fotokromatiska eller färgskiftande solglasögon. Färgskiftande solglasögon behöver alltid några sekunder på sig att anpassa sig till förändrade ljus- och UV-förhållanden.
Säkerhet och bekvämt seende med progressiva glas
Förr eller senare märker alla piloter som använder glasögon av det: de kan inte längre se föremål på långt avstånd eller på nära håll lika tydligt som tidigare. För piloter är det inte bara störande utan utgör dessutom en potentiell risk. För att kunna lösa detta problem när glasögonen används i flygplan har man provat och testat progressiva glas på många olika sätt. De är perfekt anpassade till användaren – som en skräddarsydd kostym – och gör det möjligt för piloter att se knivskarpt både på långt avstånd (torn och lufttrafik) och på nära håll (t.ex. kartor eller instrument i cockpit). I kombination med Skylet® solskyddsglas är dessa de perfekta glasögonen för piloter.
Vad bör man tänka på när man väljer glasögonbågar?
Ett omfattande skydd är viktigt. Glasögonglas som passar bra för piloter är kupade bågar med böjda glas: de är svagt rundade över ansiktet för att effektivt dämpa distraherande ströljus som annars skulle nå användarens ögon från sidan eller bakifrån. Skalmarna bör vara tunna och inte sitta för långt från huvudet så att pilotens headset fungerar optimalt. En grundregel är att glasögonbågar för piloter ska vara bekväma att använda under längre perioder och inte trycka mot huvudet. Detta är lätt att avgöra om man följer några enkla regler.
Tips: om du tar med ditt headset kan optikern ta hänsyn till storleken på det när han eller hon rekommenderar de perfekta glasögonbågarna. Om du vill vara helt på den säkra sidan kan du be att få låna med dig bågarna och prova hur de fungerar. Din ZEISS-optiker hjälper dig gärna.
Förresten:
Många piloter avrundar sina glasögon med en effektiv ytbehandling som t.ex. DuraVision® Platinum från ZEISS, (länk till ) för att skydda dem mot repor och andra skador.
Image: i.stockphoto.com © Stacey Newman