Bästa glasen för bilkörning
kom säkert dit du ska
Varje gång vi kör måste våra ögon utföra ett hårt arbete – att se i dåligt ljus, bländande solljus, dimma, våta eller reflekterande vägar, och inte minst observera medtrafikanter, skyltar och annan information. Men rätt glas kan förvandla även långa och täta körningar till trevliga och framför allt säkra resor. Men vad krävs av ett par glas som ska användas vid bilkörning?
Dålig syn är en av de största säkerhetsriskerna vid körning
Glasögonglas för bilkörning hjälper oss att se bättre, ökar trafiksäkerheten, gör att ögonen kan slappna av och skyddar mot skadlig strålning och mer därtill. De är så mycket mer än ett trendigt sommaraccessoar. Studier har visat att många förare har dålig syn. Det är en av de främsta orsakerna till trafikolyckor och en risk som varje förare på ett enkelt vis kan minska.
Regelbundna synundersökningar hos optiker och, vid behov, synhjälpmedel är av stor betydelse för alla förare. Experter rekommenderar att vuxna testar sina ögon minst vartannat år, även om de inte har några uppenbara problem med sin syn. Årliga synundersökningar rekommenderas för alla över fyrtio för att möjliggöra tidig diagnos av potentiell ålderssynthet.
Bra syn vid körning grundas på en kombination av olika faktorer
Att se bra vid bilkörning beror på en rad olika faktorer.
- Man måste kunna se utan bländningar och reflexer, men dessutom klart och kontrastrikt i mörker. En annan viktig faktor är glasögonbågen, som kan blockera vissa delar av synfältet om den inte sitter på ordentligt eller hamnar snett.
- Från 40 års ålder märker många bilförare även av de första tecken på ålderssynthet, som gradvis försämrar synen. Med rätt glasögonglas och bågar som passar perfekt kan alla med dessa typer av synbehov få hjälp. De perfekta glasögonen för bilkörning ger ett effektivt skydd mot bländning med polariserande eller färgskiftande glas med lämplig antireflexbehandling.
- Personer med ålderssynthet behöver glas som gör att ögonen kan anpassa sig till de typiska fokusväxlingarna vid bilkörning.
Välja glasögonbågar för bilkörning – vad behöver jag tänka på?
Glasögonbågar bidrar stort till ett perfekt resultat.
-
Både på dagen och på natten utsätts man för olika ljuskällor, särskilt när man kör bil. Kraftigt solljus, strålkastare från mötande fordon, ströljus från gatubelysning och reflexer på glasögonen eller vindrutan kan distrahera dig och påverka din syn på ett farligt sätt. Detta utgör ytterligare en säkerhetsrisk, särskilt för bilförare som ser perfekt, eftersom sämre syn i dåliga ljusförhållanden och känslighet för bländning medför en ökad olycksrisk i mörker.1 Man rekommenderar att bilförare som ofta kör i gryning/skymning och mörker använder glasögon med antireflexbehandling. Speciella glas för bilkörning som DriveSafe Lenses från ZEISS och glasögon för mörkerkörning är som standard försedda med en speciell ytbehandling som minskar bländningen och gör att man ser mer avslappnat, medan antireflexbehandlade solglasögon bidrar till att minska störande reflexer på dagen.
-
Reflektioner, vare sig från metallytor eller från vatten på vägen, kan utgöra ytterligare en risk med vanliga glas oavsett säsong. Reflekterade ljus leds i en viss riktning och gör att man blir bländad. Polariserade glas ger extra säkerhet i dessa situationer. Polariseringen filtrerar ljuset och minskar de farliga reflexer som kan uppstå genom våta vägar eller snö. En särskild färgnyans i glasögonglaset förbättrar samtidigt kontrast och färguppfattning. Detta gör att mötande fordon ses tidigare och tydligare, oavsett sikt. Tänk på att polariserande glas kan påverka förmågan att se vissa indikeringar på instrumentbrädan. Det är bra att kontrollera detta innan köpet.
-
Vissa färgnyanser kan vara särskilt behagliga vid bilkörning. Bruna eller grå nyanser bidrar till att identifiera ljussignaler som trafikljus eller bromsljus på millisekunder vilket, indirekt minskar reaktionstiderna. Tips: Tonade glas gör att man kan se instrumentpanelen bättre eftersom glasen blir ljusare mot den nedre kanten.
-
Oavsett om det är klimatanläggningen i bilen eller vinddraget när du kör nercabbat som irriterar dina ögon så finns det många alternativ som hjälper dig att nå ditt mål utan ansträngda ögon, oavsett väder. Till exempel ger vissa bågtyper extra skydd mot dammpartiklar eller små insekter. Behandlingar i forskningens framkant, som DuraVision® Platinum eller DuraVision® DriveSafe från ZEISS, avvisar dessutom inte bara vatten och smuts utan ger också glaset ett effektivt skydd mot repor och annan skadlig miljöpåverkan. Lämna inte dina glasögon i bilen under långa perioder. Höga temperaturer och temperaturväxlingar kan skada glasen.
-
Mätningar gjorda av FKFS-institutet2 på uppdrag av ZEISS visar att bilförare i genomsnitt tittar på vägen framför sig och på mötande trafik cirka 97 % av den totala tiden de kör bil – förmodligen ett högre genomsnitt än du hade kunnat gissa! Förutom det har ögonen andra uppgifter att utföra. De måste snabbt växla fokus mellan ytterspeglarna, backspegeln och instrumentbrädan. Det är enkelt för unga bilförare, men från 35- till 40-årsåldern kan ögonen inte längre anpassa sig (eller "ackommodera" som experterna kallar det) till skiftande avstånd lika snabbt som när de var yngre. Man kan behöva speciella progressiva glas, även kallade varifokala glas för bilkörning för att lösa det här problemet.
Du känner säkert till konceptet med bifokala glas, utformade för personer som behöver två olika styrkor. Bifokala glas för bilkörning blir dock allt mindre populära och ersätts numera ofta med progressiva glas, en förbättring av den bifokala tekniken. Dessa glas fungerar på ett liknande sätt, men där de bifokala glasen har har en synlig skiljelinje mellan de båda glasen fungerar varifokala eller progressiva glas med multipla fokuspunkter och tar på så sätt hänsyn även till dina synvanor.
Självklart är synvanorna vid bilkörning inte samma som i den övriga vardagen, men progressiva glas kan optimeras för att användas vid bilkörning. När man kör bil med varifokala glas måste glasets zoner för att se på mellanavstånd och långt håll vara så stora som möjligt så att man snabbt kan växla fokus med en så liten huvudrörelse som möjligt när ögonen växlar mellan att titta på vägen framför och på instrumentbrädan.
Speciella progressiva glas som t.ex. ZEISS DriveSafe Lenses uppfyller specifika synbehov vid bilkörning, men även här gäller den vanliga tumregeln: de måste tillpassas av ett proffs och skräddarsys exakt utifrån användarens behov för att bli bekväma. DriveSafe progressiva glas lämpar sig inte bara för bilkörning utan är också perfekta för allmänt vardagsbruk. Även om det kan ta lite tid att vänja sig vid dem är progressiva glas lite som en skräddarsydd kostym: de är så exakt individuellt anpassade att denna tid blir minimal. -
Många människor har större problem att se när de kör på natten och i skymning än i dagsljus. Synhjälpmedel utformade för dagsljusseende, med mindre pupiller, kanske inte är tillräckligt.
ZEISS i.Profiler® är ett särskilt mätinstrument för ögon som baseras på innovativ vågfrontsteknik. Instrumentet mäter ögonen när pupillerna är vidöppna, på samma sätt som de är vid mörkerseende. ZEISS i.Scription®-tekniken använder sedan dessa mätningar vid tillverkningen av dina glas. Du får glas för skarpare syn i mörker och säkrare bilkörning samt samtidigt bättre färg- och kontrastuppfattning.
Vad du bör tänka på när du väljer glasögon för bilkörning
På detta vis undviker du att bågarna hindrar synfältet när du kör. Om glasets storlek är maximalt minimeras de huvudrörelser som behövs för att titta i backspegel.
- Bågar med kupade glas bidrar till att minska störande infallande ljus på sidorna. Bågen bör även sitta bekvämt och säkert på näsan, så att glasögonen sitter kvar även under snabba huvudrörelser.
- Användaranpassning är också nyckeln här, eftersom problem som huvudvärk och ögonsmärta annars kan uppstå. Glas optimerade för dina synbehov bakom ratten gör dessutom bilkörningen bekvämare – även vid dåliga ljusförhållanden som regn, snö, skymning eller mörker.
- Den uppfattade bländningen från mötande bilars strålkastare eller ströljus från gatubelysning kan minskas.
- Detta möjliggörs med hjälp av speciella tekniker och ytbehandlingar.
-
1
Babizhayev M, A: Glare Disability and Driving Safety. Ophthalmic Res 2003;35:19-25. doi: 10.1159/000068199
-
2
Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart (FKFS) http://www.fkfs.de; FKFS Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart är en oberoende stiftelse kopplad till universitetet i Stuttgart. FKFS som grundades år 1930 har blivit ett av de största och ledande forskningsinstituten inom området fordonsteknik och samarbetar med ledande biltillverkare och -leverantörer.